Moche Dayan


Bismillahirrahmanirrahim..

adakah kite ni Islam/islam??
satu persoalan yang mungkin kite x pernah terfikir..cam sama je 2 2 ni..
of course kte ni Islam kan..pe bezanye antara 2 ni??

Islam = Islam pada kata nama
islam = islam kata kerja
so adakah kite ni Islam pada nama @ kerja??

if kite ni islam pada kata kerja,alhamdulillah.
itu la yg sepatutnye,
beramal+beriman pada sifatnya( Islam) yg sebenarnye bukan sekadar nama shja

n ak teringat kata2 seseorg ni
'Moche Dayan'

Dia ni seorg menteri pertahanan Israel 1973 semasa perang Israel-mesir & engineer yahudi yg nak bina negara dtempat org laen iaitu Israel skarang..

Dia kate kelemahan org Islam kini adalah :

-x buat perancangan teliti
-x mengkaji sejarah umat Islam dulu
-malas

die pulak yg mengkaji pasal org2 Islam ni,kite?? n sedar x kite pasal sejarah2 umat Islam dlu??

Pernah x rase nak review balik n amik pengajaran dari situ?Ak pun masih blaja lgi pasal sejarah2 Islam ni,banyak lgi rupenye yg ak x taw lagi..huhu..sdey2!

Padahal Islam time dlu berjaya kuasai 2/3 dunia,dimana2 shja Islam tersebar..ble bace dgn lebih lanjut di sini..bacelah dgn hati,bukannye akal..

http://dakwah.info/main/index.php/ini-sejarah-kita/92-multimedia/391-isk-versi-english

Dari situ kite ley tgk betapa gigihnye perjuangan Rasulullah,Khulafa’ Ar-Rasyidin,dan seterusnya disambung oleh khalifah2 lain.Dari zaman jahiliah sampai Islam tersebar...Macam2 yg Rasulullah dlu kena hadapi,kena baling dgn tahi,dipulaukan dan byk lgi..tapi Rasulullah tetap berjuang terus menyebarkan Islam hingga kewafatan baginda....Skarang ni x rase ke,kite kembali kepada zaman jahiliah semula?? n adakah kite bersedia tuk menyambung tugas2 para Rasul ni?? Ye atau tidak,memang itulah tujuan kite diciptakan di muka bumi ini..bukan saja2..

“Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main(tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?

al-Mu’minun:115

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku”

adz-Dzariyat:56

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan-mu Berfirman kepada para malaikat,”Aku hendak menjadikan khalifah di bumi,”Mereka berkata,”Apakah engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah disana,seadngkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu?”Dia berfirman,”Sungguh,Aku Mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.”

al-Baqarah:30

4 comments:

  1. ~*puding caramel*~ Says:

    kin
    aku sedih
    aku dah tak boleh menulis
    ilham macam dah takde
    walau dalam minda banyak
    banyak yang mahu aku sebarkan
    semua yang aku dapat
    tapi semua terperangkap
    tak tahu macam mana nak luahkan
    tak tahu macam mana nak aku keluarkan

    aku sedih....

    mungkin salah satu bukti
    segala ilham itu hadir dengan kehendakNya
    mungkin ini masanya aku berehat sebentar
    masa untuk aku berhenti terus
    atau masa untuk aku bersendiri

    aku sedih

    Posted on 23 Februari 2009 15.45  

    dibby bus-bus Says:

    saye suke part ini..
    part terbaik tuk mnyedarkan org..
    contoh yg simple tp mmbawa mksud yg besar..huhu

    sye pn nk buat la nnt..huhu
    caiyok cik kin..;)

    Posted on 24 Februari 2009 23.31  

    CiKin Says:

    cik yana jgn sdey2, Allah kan ade.. apa yg ko nk smpaikan,smpaikanlah,jgn tkot ,bnda betol..ko ade byk idea yg ble dsampaikan melalui penulisan ko taw x..

    ko jgn riso ak n kwn2 laen sntiasa akan tolong ko ok..=)

    Posted on 25 Februari 2009 00.01  

    CiKin Says:

    n to dbun..i'Allah same2 la kite teruskan perjuangan kite..

    moga tersampai,ape yg perlu dsampaikan

    Posted on 25 Februari 2009 00.02