jalan ini..

alhamdulillah,alhamdulillah,alhamdulillah ^_^

x sangka cepat btol masa HAMKA berlalu
meninggalkan 'kesan' yg mendalam pd diri

memori bersama akhwat2 sekalian
x akan dilupakan
terima kasih!
kalian byk mengajar diri ini
dalam tiap tindak tanduk kita
hanya Allah tmpat segala2Nya

terima kasih Ya Allah kerana mengurniakan mereka
sebagai teman2 seperjuanganku
dunia dan akhirat

Ya Rabb
kuatkan kami
thabatkan kami di jalan ini
walau apa pun terjadi
moga kami sentiasa berada di jalanMu
dan terus membawa 'batonMu'
dulu,kini,selamaNya

haish..tibe2 teringat lagu neh
lagu yg sgt menyntuh hati
semua da taw n penah dgr kan
saje nak mengimbau kenangan
dengan dgr lagu neh
'enjoy' it~ =)


video

SuNyi...


sunyi..
Dia nak masa sekejap je ngan kita...hurm..kejap pn jadi la..
yg penting Dia dpt jumpa hambaNya

sunyi...
payahnya nak bukak mata
payahnya nak buang 'bear'/ bantal yg dipeluk
payahnya nak bangun
padahal,waktu neh la kata2 kita didgr terus oleh Dia

sunyi...
sepatutnya kita ada rase rindu nak jmpe Dia
selepas waktu 'busy' kita
selepas bertungkus lumus sepanjang hari untuk dunia
dan Dia nak jmpe tak lama pun
waktu 1/3 malam kita

sunyi..
itulah masa yg sangat tenang untuk kita mengadap Dia
berbanding waktu2 biasa
luahkan apa je yg nak diluahkan
kongsi dgn Dia masalah kita
hanya Dia tmpat kita mengadu
Dia sntiasa menjadi tmpat sandaran kita
always!

sunyi..
cuma kita perlukan sedikit 'pengorbanan' untuk bangun
dari tido yg nyenyak
dan perlukan mujahadah yg tinggi untuk
melawan 'bisikan2 halus' di telinga

sunyi..
bangunlah!
walaupun susah,inilah peluang kita
untuk bertemu dgnNya
Dia sntiasa menunggu kita
jangan lepaskan peluang yg sentiasa
Dia berikan
sebelum meninggalkan dunia ini...

sunyi..
mari kita sama2 bermujahadah untuk selalu
bangun malam untukNya!


"sesungguhnya bangun malam itu lebih kuat(mengisi jiwa);
dan (bacaan di waktu itu) lebih berkesan.Sesungguhnya pada siang hari engkau sangat sibuk dengan urusan-urusan yg panjang
"

Al-Muzzammil:6-7


Let's open our eyes!!


salam..jom dgr n hayati lirik lagu neh...

mga kte same2 dpt mnfaatnya...^_^


Open Your Eyes(maher zain)
Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let's start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..


Look inside yourselves Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..


When a baby's born So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
الحمد الله
Alhamdulillah..


"Dan sungguh akan Kami isi neraka jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia.Mereka memiliki hati,tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah).Mereka seperti hewan ternak ,bahkan lebih sesat lagi.Mereka itulah orang-orang yg lengah.

(Al-A'raf:179)

Under Reconstruction


dia bukan tak mau menulis
bukan juga tak mau berkongsi ilmu
sekadar 'berfikir' sejenak
mgkin mengambil masa sdikit
tpi biarlah asalkan berbaloi

mga tiap apa yg dperkatakan
menjadi fikrah buat diri
dan juga teman2 dan bukan sekadar 'teori'

dia juga tidak pndai menulis atau mengarang
cuma harap dapat
memberi apa yg diperlukan dan bukan yg dimahukan
walo tak seindah yg diharapkan

moga laman ini menjadi titik tolak perubahan
diri dan juga teman2
insyaAllah
mga kita thabat di jalan ini
aminn

yang mendambakan redha dan keberkatanNya
~Kin Dacikinuk~


dosaku vs dosa Tsa'labah~

Tsa'labah bin Abdul Rahman

Jabir bin Abdullah Al-Anshari meriwayatkan kisah hidup seorang pemuda Anshar bernama Tsa'labah bin Abdul Rahman. Sejak masuk Islam ia selalu setia melayani Rasulullah SAW dengan cekatan.


Suatu ketika Rasulullah SAW mengutusnya untuk suatu keperluan. Saat sedang menjalankan tugas tersebut kebetulan ia melewati sebuah rumah milik salah seorang sahabat Anshar. Tiba-tiba secara tak sengaja ia melihat wanita penghuni rumah itu yang sedang mandi. Serta merta ia ketakutan. Ia sangat khawatir wahyu akan turun kepada Nabi SAW berkaitan dengan perbuatannya. Maka ia pun segera berlari menjauhi pusat kota. Ketika sampai di pegunungan yang ada di antara kota Mekkah dan Madinah, ia pun mendakinya.

Tentu saja Nabi SAW merasa kehilangan. Dan hal itu berlangsung selama empat puluh hari. Hingga akhirnya Allah mengutus Jibril untuk menyampaikan wahyu: “Wahai Muhammad, sesungguhnya Tuhanmu memberikan salam dan berfirman kepadamu yang isinya: bahwa seorang laki-laki dari ummatmu berada di antara pegunungan ini dan telah memohon perlindungan kepada-Ku."

Mendengar wahyu tersebut beliau kemudian bersabda: “Wahai Umar dan Salman, berangkatlah kalian sekarang dan ajaklah kembali Tsa'labah bin Abdul Rahman kemari.”

Keduanya pun segera berangkat menyusuri jalan perbukitan yang ada di Madinah, hingga bertemu dengan seorang pengembala bernama Dzufafah. Umar lalu bertanya, “Apakah engkau tahu seorang pemuda bernama Tsa'labah yang tinggal di antara kawasan pegunungan ini?”

“Mungkin yang Engkau maksudkan itu adalah seorang yang lari dari neraka jahannam?”jawab Dzufafah.

“Dari mana engkau tahu bahwa dia lari dari neraka jahannam?' tanya Umar lagi.

“Sebab, setiap malam dia ke luar kepada kami dari kawasan antara pegunungan itu sambil meletakkan tangannya di atas kepala sambil berkata, “Wahai Allah, mengapa tidak Engkau cabut saja nyawaku dan Engkau binasakan tubuhku, dan tidak membiarkanku untuk mendapatkan keputusan?” jawab Dzufafah.

“Itulah orang yang sedang kami cari,” jawab Umar sigap.

Kemudian, berangkatlah mereka menemui Tsa’labah. Ternyata benar, ketika hari menjelang malam, Tsa'labah keluar. Di sekitar lereng pegunungan, mereka segera menemuinya. Umar kemudian menghampiri dan mendekapnya seraya membujuknya untuk kembali kepada Rasulullah SAW.

“Wahai Umar, adakah Rasulullah mengetahui dosaku?” kata Tsa'labah.

“Aku tidak tahu, hanya saja kemarin beliau menyebut-nyebut namamu dan kemudian memerintahkan agar aku dan Salman mencarimu,” jawab Umar.

“Aku mohon engkau tidak membawaku kepada beliau, kecuali bila beliau sedang shalat,” pinta Tsa'labah.

Setelah sampai ke tempat tujuan, Tsa'labah langsung ikut shalat berjamaah bersama Rasulullah SAW. Ketika itulah Rasulullah SAW membaca sejumlah ayat Al-Qur'an. Mendengar bacaan beliau, tiba-tiba ia jatuh pingsan.

Setelah Salam Rasulullah SAW bersabda: “Wahai Umar dan Salman, bagaimana dengan Tsa'labah?”

“Itu dia, ya Rasulullah,” jawab mereka sambil menunjuk ke arah sosok tubuh yang sedang terbaring.

Rasulullah SAW segera berdiri dan menghampirinya. Beliau menggerak-gerakkannya hingga ia pun siuman kembali.

“Apa yang menyebabkan engkau pergi dariku?” tanya beliau lembut.

“Dosaku, wahai Rasulullah,” jawab Tsa'labah.

“Bukankah pernah kutunjukkan kepadamu tentang ayat yang dapat menghapuskan dosa dan kesalahan? Bacalah: Rabbanaa aatina fid dunyaa hasanah wafil aakhirati hasanah wa qinaa adzaaban naar (Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka/ Q.S. Al-Baqarah: 201),” tuntun Rasulullah.

“Benar, wahai Rasulullah. Tapi dosaku terlalu besar,” jawabnya.

“Akan tetapi Kalam Allah itu jauh lebih besar lagi,” tegas beliau.

Setelah itu, beliau memerintahkannya pulang. Setibanya di rumah ia jatuh sakit selama delapan hari. Mendengar hal itu, Salman pun segera menghadap Rasulullah SAW.

“Wahai Rasulullah, masihkah Engkau memikirkan Tsa'labah? Ia kini sedang sakit keras,” cerita Salman.

“Mari kita bersama-sama menjenguknya,” ajak beliau. Setiba di kediaman Tsa'labah, Rasulullah SAW meletakkan kepala Tsa'labah di pangkuan beliau. Tapi, ia berusaha menggeser kepalanya kembali dari pangkuan beliau.

“Mengapa kamu geser kepalamu dari pangkuanku?” tanya beliau.

“Karena kepala ini penuh dengan dosa,” jawab Tsa'labah murung.

“Apa yang kamu keluhkan?” tanya beliau lagi.

'Seperti ada gerumutan semut-semut di antara tulang, daging, dan kulitku,” jawab Tsa'labah menahan sakit.

“Apa yang kamu inginkan?” tanya beliau lagi.

“Ampunan dari Tuhanku,” jawab Tsa'labah mantap.

Kemudian turunlah Jibril menemui Nabi SAW. “Wahai Muhammad, sesungguhnya Tuhanku membacakan salam untukmu dan berfirman kepadamu: Andaikata hamba-Ku ini menghadap-Ku dengan membawa kesalahannya sepenuh bumi, Aku akan menyambutnya dengan ampunan-Ku sepenuh bumi pula.”

Rasulullah SAW kemudian memberitahukan wahyu itu kepadanya kepada Tsa'labah. Seketika itu juga Tsa'labah terpekik gembira dan tidak lama kemudian wafat. Rasulullah SAW langsung memerintahkan para Sahabatnya untuk segera memandikan dan mengafani jenazah Tsa'labah. Dan ketika selesai menyalatkannya, beliau berjalan sambil berjingkat-jingkat. Setelah acara pemakaman, salah seorang Sahabat bertanya kepada beliau,

“Mengapa Engkau tadi kami lihat berjalan sambil berjingkat-jingkat?”

“Demi Dzat yang telah mengutusku dengan benar sebagai Nabi, sungguh aku tidak mampu meletakkan telapak kakiku di atas bumi, karena malaikat yang turut melayat Tsa 'labah sangatlah banyak,” jawab beliau.

p/s-Renung2kan btapa byknya dosa kta berbanding Tsa'labah ini..Dan semoga kta tidak bertangguh dlm memohon keampunan dari Dia..
Sentiasalah mohon ampun atas segala dosa2 kta kerana entah bila
kita akan pergi mengadapNya..

Berterima kasih kpd Allah


Kewajiban kita atas kurniaan yang kita terima

Adalah merupakan kewajiban bagi kita untuk
melaksanakan kewajiban terhadap Allah, kerana nikmat yg telah diberikanNya kpd kita.Seseorang yg tidak melaksanakan kewajibannya
kpd org lain yg telah memberikan sesuatu yg sgt berharga
baginya,ia adalah seorang yg tidak tahu berterima kasih.
Dan manusia yg tidak melaksanakan kewajibannya
kepada Tuhan adalah manusia yg paling tidak tahu berterima kasih.

Sekarang,mungkin anda akan bertanya: Apakah kewajiban yg harus kita
laksanakan kpd Allah yg telah memberikan kurnianya kpd kita?
Jawabnya adalah bahawa kerana Allah telah memasukkan kita ke dalam kelompok ummat Muhammad SAW maka bukti terima kasih yg paling baik yg dapat kita persembahkan kpd Allah atas kurniaNya yg besar itu, adalah dengan cara menunjukkan sikap
sebagai pengikut-pengikut Rasulullah SAW yg tulus dan setia.
Kerana Allah telah memasukkan kita dalam
kelompok Muslim, maka satu-satunya cara untuk memperlihatkan
rasa terima kasih kita kpdNya adalah dgn
menjadi org Muslim yg benar.Tidak ada cara lain bagi kita untuk menyatakan terima kasih kpd Allah atas kurniaanNya yg sgt besar itu.
Bila kita tidak menyatakan rasa
syukur kita dgn cara demikian, maka hukuman atas
sikap kita yg tidak tahu berterima kasih itu, akan
sebanding besarnya dengan kurniaan yg diberikanNya kpd kita.
Semoga Allah menghindarkan diri kita dari hukuman demikian itu!
Amin

Dipetik dari Manhaj Hidup Muslim
oleh Abu Al-A'la Almaududi

sdikit merapu..=p

salam

taw x...
actly...Allah da tlg kte byk sgt
tpi kte yg x reti bersyukur
kte leka dgn nikmat/pertlgan yg Allah da bg
n then leka balik
kmbali kepada yg dlu semula
bile dpt balik dugaan/musibah
bru sebok2 nak crik Allah
"x nak la wat cmtuh da"
tpi...
still wat lg

byk bnda yg tjadi actly mmbuatkan ak terfikir
Allah itu klo nak bg ssuatu
sgt cntek pada mase n keadaan kite
mmg bertepatan
teringat isi2 dari salah satu hikmah Arab~

pertlgan @ apa2 shj Allah nk bg
adlah mengikot kttapan Nya
i mean..cara,mase,yg ditetapkan olehNya
dan bukan ditetapkan oleh kte
so kte tnggu la
x kesah bile2 pn kte akan dpt
yg pnting hubungan kite ngan Allah kena sntise jge
sntiase harapkan redha Dia bukan redha mnusia

bersemangat!
teruskan berlari ke hadapan!
"mase ibarat pedang
jika kmu tdak memotongnye
maka die yg akan memotong kmu"

so! ayunkan lgkah
bulatkan tekad
singsingkan lengan baju
marilah menuju ke Allah!



(",) rindu (,")

salam
suda agak lama tidak menulis
rindu untuk mencoretkan sesuatu
tapi tahla
busy?x jugak
ade je mase tuk tido
lame lak tuh

rindu....
rindu zaman ak mula2 bersama teman2 di jalan ini
macam2 yg kita buat
eh ye ke??heheh
semua tu tuk membina ukhwah antara kita
semua tu bermula dari 0 sampaila ukhwah yg dbina sekarang
alhamdulillah...ukhwah ini sgt indah kerana Allah yg Satu~




usrati!!!rndu sesangat!!!!
even selalu berjumpa..x sama berjumpa mcm dlm liqa' kita..
dlu kita selalu plan tu plan neh..tpi sekarang cam da sunyi
mungkin masing2 da de keje masing
ngan adek2,ngan kawan2 kat universiti laen
tpi tetap berbeza bila buat kerja bersama antunna semua
rindu kalian semua~

jom ukhti2ku semua
kita menyemarakkan lagi family kita
sama2 kerja keras dalam jalan neh
sama2 menghidupkan kembali KiTa GeGaQ!!!!
saling nasihat antara kita
supaya kita x jauh,x leka dari tugas kita yg sebenar

nasihatla ak selalu..
kerana ak masih perlu belajar dari kalian semua
dan bile tgk balik kata2 murabbi ku ini,membuat ak terpikir..

"wahh..makin senyap adek2 akak..nampaknya semua dah sibuk dgn adek msg2...segala planing dlm otak adalah utk adek2 masing2..alhamdulil lah,bagus tu....teruskan. .tp jangan lupa sering2 bertanya kabar iman antara antum sendiri.sering2 bercurahat mcm dulu..ditakutkan banyak memerah utk adek2,kakak2 jadi kering"

yg tarbiyah zatiyah tu penting
jga diri itu penting even kita menjaga org laen
tarbiyah diri juga sambil mentarbiyah org laen



KITA GEGAQ!!!!!
~Luv u~

p/s-entahla ape yg ak merapu ini...huhuh


Melayu (memang) mudah lupa


salam
nak kongsi sket pasal satu post ni..
memang kena la kat kite2 sekarang neh..huhuu

di ambil dari
http://hazaddeen.blogspot.com/




Tidak sampai setahun pun serangan kejam dan zalim rejim Zionist ke atas Gaza, umat Islam (dalam konteks Malaysia) kelihatannya seperti telah lupa akan apakah yang berlaku kepada saudara-saudara kita d tanah suci sana.

Jika dahulu berkobar-kobar mereka, ada yang sampai mengalir air mata melihat penderitaan saudara kita di Palestin, tidak kurang yang penuh semangat turun berdemo dan ada juga yang sanggup mengorbankan wang ringgit untuk membantu meringankan penderitaan saudara-saudara kita di Palestin, semoga Allah memberkati kita dan mereka-mereka.

Kempen boycott yang disarankan ngo-ngo walau disambut dengan agak tawar dan berat hati oleh rakyat Malaysia (eh betul ke ? ke muslim je ?) masih mampu memberikan impak yang besar dimana syarikat-syarikat seperti McDonald mula menurunkan harga makanan mereka (yg mahal gile) hingga separuh dari harga asal (wah! hahahaha) dan mengelurakan iklan bahawa mereka menawarkan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia. Coca Cola pula diwar-warkan tidak akan menyambung lesennya selepas 2010 (xpasti), namun jika benar berita ini, maka satu berita baik untuk kita. Nestle juga menyiarkan iklan secara besar-besaran bahwa mereka bukan hanya melabur di Israel namun tetap mencurahkan modal mereka ke negara-negara Arab, dan Malaysia juga. Masih juga saya ingat Vincent Tan merayu supaya rakyat Malaysia tidak memboycott starbucks.

Inilah impaknya jika umat Islam (spatutnya seluruh manusia yang waras) bersatu untuk satu tujuan dan satu matlamat. Kita sebenarnya kuat, kita sebenarnya hebar, kita sebenarnya mampu, namun syaitan-syaitan yang berselindung itu lebih kuat tarikan mereka.

Sedihnya!
Kecewanya!
Bencinya!
Elergiknya!
xsampai beberapa bulan pn, kita sudah mula tertarik akan pujukan McDonald, kita mula rindukan 12 sudu gula Coca-Cola, kita mula mahu merasa gah dan glamour dengan lepak di Starbucks, kita mula menggiurkan Maggie yang xseberapa sedap itu....Lemah sungguh iman kita!

Pasti! satu sebab sahaja..kerana gagal memahami isu Palestin dengan kadar yang sepatutnya, kita memahami isu Palestin sebagai isu yang bermusim, sebagai isu saudara kita dan KITA, sebagai perjuangan KITA...andailah kita dapat membayangkan setiap titisan Coke itu adalah titisan darah emak ayah kita, kalaulah kita dapat menggambarkan setiap Doubel Cheeseburger itu adalah missile Head yang akan membedil rumah kita, kalaulah kita dapat mengimaginasikan Maggie itu umpama rambut -rambut adik kita yang terbakar akibat bedilah bom fosforus zionst bangsat maka.................

Isu ini bukan isu bermusim, perjuangan ini bukan perjuangan Palestinian semata, penderitaan ini penderitaan kita juga...KITA ADALAH MEREKA MEREKA ADALAH KITA!

(Masih lagi elergik dan benci akan muka-muka (bahagia) yang sedang menikmati makanan-makanan di McD tanpa rasa bersalah sedikit pn)

alQuran dan kita


di suatu malam..ba'da makan seafood..=p..menelefon adikku

---------------------------------------------------------------------------------------------

Koyidebab: kak,da bace kat iluvislam yg pasal alQuran tuh?

ak:yg mane?

Koyidebab:ala,die de cite pasal dlu time kecik2 kite selalu jga Quran

ak:ade ek?hehhe lgi die cite pe?
(nampak sgt lame x bukak..=p)

koyidebab:ade la..pastu skrang neh bile da besar Quran pun ditinggalkan, padahal nanti Quran yang akan tolong kite kat sana nt kan..pastu kebanyakan org banyak dengar muzik dari dengar n baca Quran

ak:ooo..lgi?

koyidebab:ha...lagi Quran banyak di simpan kat almari jek,jadi perhiasan
sepatutnye dibace kan

ak:a'a..ok2 hurm pe yg kmu ble amek pengajaran dari cite tuh?

koyidebab:pngjaran?hehheh macam kite kena pegang Quran tuh,jgn tinggalkan,n selalu membacanya..toi x kak?

ak:btol2..tu la,kebanyakan org sekarang neh susah nak bace Quran pe lagi kalo nak bukakan..akak dlu pon cmtu,sesekali jek bace n yg paling selalu buat adalah bace Yassin malam jumaat..tpi sekarang alhamdulillah..da blaja macam2,da taw la kepentingan alQuran tuh..bkan hanya mmbaca surah Yassin jek..

n sebab tu akak bg kamu tafsir tuh,selalu2 la bace taw..

koyidebab:btol2..ye2..insyaAllah

---------------------------------------------------------------------------------------------

itu la di antara isi2 perbualan ak ngan adikku
alhamdulillah,adik ak yg sorg neh..da de sdkit sebanyak ilmu pasal Quran neh
walo pun kmu bru form 2..
keep up da good work koyi!!hehheh
(jgn kembang semangkuk lak)

hurm actly,adik ak neh sgt berminat nak membaca Quran, tpi ak ni lak cukup malas nak mengajar die..huhuhu
sorry la dik,dpt akak yg cmni..(best kan??) hahha
coz ak ni 'garang' sket kalo nak mengajar die..
penah ajar sekali jek..
then die ckap," akak ni jgnla garang sgt,tkot lak nak blaja"
hahhaha

tpi skunk ni naseb baek cik koyidebab neh da g blaja ngan someone
she already know how to read Quran after finish with Muqaddam
alhamdulillah
nt i follow up ngan u eyh...hehhe

jom same2 bce tfsir Quran..
sekurang2 nya kite taw apa isi Quran
n pe actly Allah nak smpikan kat kite,even kite hanya bace tfsirnya n bukan terjemahan..
yg bagusnye bce terjemahan skali la kan..

best lagi kalo taw bhasa Arab..terasa sungguh tiap bait ayat2 tuh..
zaman nabi dan sahabat2 dlu,bace je Quran sket da menangis
coz paham n terlalu takot dengan ayat2Nya
adakah kite sperti mereka??
renungan tuk diri sndrik n kawan2 sume..

"Sungguh,pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang yang mempunyai akal.(AlQuran) itu bukanlah cerita yang dibuat-buat,tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya,menjelaskan segala sesuatu, dan (sebagai) petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman"

12:111

nak bace dgn lebih lanjut,ape yg koyidebab bace..bukak la link neh..

http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1495


selamat ulang tahun ke-21 kpd Norasikin Alias



selamat hari lahir yang ke-21 ekin!
wawawawawaw
macam x percaya je
21 already?
pe yg ak da buat selama 21 tahun ni..
x de ape2 pon..
merenung diri =(





terima kasih mak sebab lahirkan ekin
terima kasih sebab sanggup bergadai nyawa untuk lahirkan ekin
actly x cukup hanya dengan kata2 shja
dan x terbalas dengan ungkapan terima kasih ni
x taw mcm mame nak balas..

walopun ada segelintir org hanya pandang sepele bab2 camni..
tapi bg ak,tidak sama sekali!
she's everything for me! really appreciate what she had had done 4 me..
thank you very2 much mum!
and i missed her like crazy! =(
besanya ak akan sambut ngan mak kalo kat umah
dapat ciuman dari mak
Ya Allah..rindunye kat mak..=( =( =(





me+koyi+mak

smoge ulang tahun ak taun ini menjadi titik tolak kepada satu
perubahan atau anjakan bru dari diri sendiri
insyaAllah
akan ku teruskan perjuangan membawa risalah yg Maha Satu ini
Ya Rabb thabatkan hati ak di jalan ini ya Allah..
jgn pernah tinggalkan ak walo sesaat
ak x mampu lalui jalan ini tanpa mendapat kekuatan daripadaMu Ya Allah..

n tma kaseh kepada kawan2 yg banyak tolong dri ini
dib,kakZ,Tweet,Fin, n rame lgi
(rame benor nak sebut hehe)
dari macam2 hal n dari mule2 kenal smpi skrang..
thax a lot ye!
ukhwah ni sgt indah kerana Allah
n sorry kalo ak banyak wat hal yg korg x gemar
tlg nasihat2 kan ak k..
syg korg!!!


ukhwah fillah abada abadan

GoOd MoOd 4 a wEek!


Bismillahirahmanirrahim..

x sabar nak blajar lagi pasal ilmu rahib..
seminggu wit 'halaqah ekspres!
pd kawan2 yg balik,jgn risau..nnt kan 'top up' dari usrati2 anda yep..
bersemangat!!
(",)




eXam~


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


"Katakanlah,"Pertolongan itu hanya milik Allah semuanya.Dia memiliki kerajaan langit dan bumi.Kemudian kepadaNya kamu dikembalikan,"

az-Zumar:44

"Allah melapangkan rezeki bagi orang-orang yang Dia Kehendaki di antara hamba-hambaNya dan Dia (pula) yang membatasi baginya.Sungguh,Allah Maha Mengetahui segala sesuatu

al-'Ankabut:62

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan,sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.Maka apabila engkau telah selesai(dari sesuatu urusan),tetaplah bekerja keras(untuk urusan yang lain),dan hanya kepada Tuhanmu lah engkau berharap

Al-Insyirah:5-8


Gudluck2 4 exm ek teman2 sume!Doa bebanyak n bertawakal kepadaNya..
Ganbbatte2!!!

Moche Dayan


Bismillahirrahmanirrahim..

adakah kite ni Islam/islam??
satu persoalan yang mungkin kite x pernah terfikir..cam sama je 2 2 ni..
of course kte ni Islam kan..pe bezanye antara 2 ni??

Islam = Islam pada kata nama
islam = islam kata kerja
so adakah kite ni Islam pada nama @ kerja??

if kite ni islam pada kata kerja,alhamdulillah.
itu la yg sepatutnye,
beramal+beriman pada sifatnya( Islam) yg sebenarnye bukan sekadar nama shja

n ak teringat kata2 seseorg ni
'Moche Dayan'

Dia ni seorg menteri pertahanan Israel 1973 semasa perang Israel-mesir & engineer yahudi yg nak bina negara dtempat org laen iaitu Israel skarang..

Dia kate kelemahan org Islam kini adalah :

-x buat perancangan teliti
-x mengkaji sejarah umat Islam dulu
-malas

die pulak yg mengkaji pasal org2 Islam ni,kite?? n sedar x kite pasal sejarah2 umat Islam dlu??

Pernah x rase nak review balik n amik pengajaran dari situ?Ak pun masih blaja lgi pasal sejarah2 Islam ni,banyak lgi rupenye yg ak x taw lagi..huhu..sdey2!

Padahal Islam time dlu berjaya kuasai 2/3 dunia,dimana2 shja Islam tersebar..ble bace dgn lebih lanjut di sini..bacelah dgn hati,bukannye akal..

http://dakwah.info/main/index.php/ini-sejarah-kita/92-multimedia/391-isk-versi-english

Dari situ kite ley tgk betapa gigihnye perjuangan Rasulullah,Khulafa’ Ar-Rasyidin,dan seterusnya disambung oleh khalifah2 lain.Dari zaman jahiliah sampai Islam tersebar...Macam2 yg Rasulullah dlu kena hadapi,kena baling dgn tahi,dipulaukan dan byk lgi..tapi Rasulullah tetap berjuang terus menyebarkan Islam hingga kewafatan baginda....Skarang ni x rase ke,kite kembali kepada zaman jahiliah semula?? n adakah kite bersedia tuk menyambung tugas2 para Rasul ni?? Ye atau tidak,memang itulah tujuan kite diciptakan di muka bumi ini..bukan saja2..

“Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main(tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?

al-Mu’minun:115

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku”

adz-Dzariyat:56

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan-mu Berfirman kepada para malaikat,”Aku hendak menjadikan khalifah di bumi,”Mereka berkata,”Apakah engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah disana,seadngkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu?”Dia berfirman,”Sungguh,Aku Mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.”

al-Baqarah:30

DeNgarkanLah...

Tiada Kata Terucap

Sungguh indahnya akhlakmu

Begitu mempersona

Cintamu kasihmu

Untuk seluruh umatmu


Tiada kata yg terucap

Satu dlm hatiku

Untuk selalu ikuti

Langkah perjuanganmu


Tiada pernah lelah

Memikirkan umat

Engkarkah atau dalam ibadah


Dapatkah ku teladani

Luhur budi pekerti

Tegarnya hatimu

Menegakkan islammu


Tiada kata yg terucap

Satu dalam doaku

Dambaku selawat

Selalu atas dirimu


Tiada pernah lelah

Memikirkan umat

Engkarkah atau dlm ibadah


Tuhanku mohon pdMu

Curahan rahmatMu

Dalam setiap masa usia


Tuhan indahkan akhlakku

Seperti indahnya akhlak

kekasihMu yg mulia




TKT (Tiada Kata Terucap) - Tashiru

Bogor..Camping..Bogor..Camping

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Salam
hi2...halo2..
lame jugak x menulis..tibe2 mlm ni rase nak share...

of course nak share pasal camping 2 ari 1 malam kitaowg kat Bogor..
alhamdulillah...sgt2 best! =)
i learn many things from it
secara detail nye ley bace kat blog Cik Dibun
http://slave-of-almighty.blog.friendster.com/2009/01/
heheh..Dib,ak promote blog ko...
heheh

the most things yg ak nak share adalah pengalaman time maen 'Burung Hantu'
walo pun b4 ni ak penah maen,tpi tahla kali ni ak rase laen..
smthg special..
alhamdulillah

actly time ditinggalkan sorg2 tu,macam2 feel timbul..ak start la berzikir..bahawasenye ak berzikir dengan
kuat... kot??... sampai org yang dok dekat ngan ak time tu..iaitu
Cik Fina mendengar bacaan zikir2 ak..heheh
sorry la cik Fin mengganggu konsentrasi awak...=p

time tu ak fikir Allah je..percayalah pada Allah dan yakinla denganNya
insyaAllah Allah bersama kita
itulah yg ak rase time tu..
kdg2 rase takut tu dtg,ye la dok sorg2 kan..
if ada 'benda' tu kacau pun,itu sume if diizinkan Allah
tapi kembalilah kepada Allah
kita akan rase tenang sesungguhnya..

then,lbey kurang 15 menit camtu ak diambil oleh akak fasi dan seterusnya dbawa ke liang lahat a.k.a kubur !! btol ke ni??

MasyaAllah..walo pon x sedalam kubur yang sebenar(7 kaki kan?)
but ia tetap bg feel kat ak..takut!
coz ak kena baring dalam kubur yg da siap digali oleh pihak urusetia
dengan ditambahnye sejuk sesangat smpi menggigil ak dalam tanah tu..
then ak bertafakur kejap dlm tanah itu

apa la yg ak da buat selama ni..
dosa2 ak dgn Allah,mak ayah,kengkawan
byknye!! =(
dan ak x buat apa2 lagi tuk agama Allah yg satu ini..=(

Ya Allah berikan ak kesempatan tuk melakukannya
Tsabatkan ak di jalan ini
jalan yg penuh onak dan duri
moga Kau kuatkan hati ini tuk tempuh segalanya keranaMu..
Amin..

dan seperkara lagi yg ak nak share ialah time kitaowg kena melompat ke dalam sungai
sedalam 4 meter...
huhuh sgt mencabar dari situ ak blaja tentang keberanian+keyakinan
dlm membuat keputusan
n kena berani tanggung risiko + menghadapi keputusan yg telah dibuat
dan semue yg dilakukan mestilah dari diri kite sendiri,
bukan atas suruhan org laen



secara keseluruhannya camping ak bebaru ni..
sgt2 best+adventure dan byk ibrah yg bole diambil
hope ade lagi camping seperti ini nanti
tuk menikmati ciptaan Allah yg Satu
dan belajar daripadanya..

..sekian..


~Drebar Taksi~



...Salam..

nak share something..mungkin ada kena mengena sedikit dengan Palestin..
bcoz my mood is still towards it..


teringat one time tu balik dari beli buku kat Kwitang,naek la dengan satu taksi ni..time tu, ada ak,Ain,Tweet n Zie..kitaowg punya la semangat nak kasitaw kat drebar taksi ni pasal isu skarang ni..(Palestin Vs Israel)
coz da alang2 nampak pok cik ni ramah,tu yang bole masok trus pasal isu ni..
hahah


yg lawaknye,kitaowg pulak yang kena dgr 'talk free' dari pok cik ni pasal Palestin,Yahudi,dan sewaktu dengannya..
kitaowg yg kat belakang ni terdiam kejap..
"ni sape yg nak bagitahu sape ni"....heheh =)
then last2 sje la tnye pok cik tu apa yg perlu kta buat skarang kan..then die jawab

"ya uda sepatutnye umat Islam itu bersatu bukannye bercerai berai kayak sekarang"

terkejut jugak kitaowg ni ha..Alhamdulillah,kesedaran2 inilah yg sepatutnye lahir dari seorg yg berjiwa Islam..cuma x sangka keluar dari mulut seorang drebar taksi yang pada tanggapan ak hanya sibuk dengan pekerjaannya sja..!


dan bru tadi ak berborak dengan abg sepupu ak pasal isu ni jugak..seriously x sangka yang pemikiran die yang bg pendapat ak sgt bagus! ..die sendiri cakap yang sepatutnye kita membangun atas sebuah negara Islam..sebagai contoh skarang ni ekonomi kita based on USA dan Yahudi,yang banyak mengamalkan riba..sepatutnye kita kena ikut ekonomi Islam seperti yang ada dalam al-Quran..yang pasti x mengamalkan riba dan halal..itulah katanya..
terharu ak bc msg abg sedara ak tdi..x sangka dia juga berfikiran sama dgn ak..coz selama ni ak x nampak and myb i'm just judge him by his cover..n tak expect dia akan berkata sebegitu..


see?ternyata ak salah...! actually ramai yang sedar apa yg perlu dibuat,tpi mungkin x da kekuatan atau x da siapa yg yang men'trigger' mereka untuk buat apa2 atau x taw nak buat apa..
seperti yang pernah ak postkan b4 ni,kta ada tugas..kta ada perjuangan.. yg belum selesai iaitu menegakkan Syiar Islam ini semula..


ak tinggalkan ayat ini untuk renungan kita bersama
Wallahua'lam b..


"Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan maupun dengan rasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah.Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui"

Surah at-Taubah:41

PaLeStin VS kiTa

...In the name of Allah the Most Gracious and The Most Merciful...

Salam
ak baru balik dari daurah..banyak yg ak blaja dari sana..x terungkap..banyak ilmu2 baru yang ak dapat..insyaallah ak akan share nagn korg2 sume..rase sekejap je masa berlalu coz dah nak stat kuliah balik 5/1 ni..=(

dan yg paling terkesan adalah berkenaaan isu palestin...sgt2 terkesan..alhamdulillah sebelum ni,bile taw palestin kena serang ak feel biase je..sampaila mase daurah baru2 ni.Ak jumpe dgn orang yang berasal dari GAZA sendiri menangis,menangis dan terus menangis coz kampung halaman die kena serang!! sedihnye.. kalo kite mcm mane agak2??sampai ak berkata' kejamnye ak ni,x buat ape2 pun tuk saudara2 di sana'

ak di sini sungguh bersenang lenang macam x ade ape2 yg berlaku,padahal saudara2 kte kat sane menderita ngan tentera2 ZIONIS yang kejam amat!

Masya Allah..

kesian sgt tgk keadaan mereka yg ;

-jadi pelarian kat negara sendiri

-kat mane2 pun kena bom

-sentiasa kena bersiap sedia menanti kehilangan org tersayang

dan banyak lagi la dugaan+cabaran mereka di sana berbanding kita di sini..huhu..

x sanggup ak tgk dorg menangis meratapi pemergian yang tersayang depan mata.Tapi itulah jihad...itulah perjuangan..itulah pengorbanan..syahid dan bertemu denganNya..slalu ak compare dgn dri sendiri yang , x kuat , x mantap mcm diorg padahal di sini ada segala2 nya.I mean dri segi kemudahan seperti tmpat tinggal,tmpat belajar dan byk lagi la..Ya Allah ak bersyukur sgt2 dengan rahmat+nikmatmu..x terbalas,x terungkap dengan kata2...mugkin sebab tu ak cepat berasa selesa ngan keadaan seperti ini.So,x fikir sangat keadaan org2 di luar sana.

Ya Allah sangat2 kejam diri ini.Hanya mementingkan dri sendiri...
ape yg ak mampu buat tuk mereka selain berdoa?? =(
Ya Allah selamatkan mereka Ya Allah,kuatkan semangat mereka tuk terus berjuang melawan tentera2 ZIONIS itu dan berilah mereka kekuatan Ya Allah...
Ha,ade lagi..jom boikot ramai2 produk ISRAEL ni..banyak kan dan susah coz da jadi mkanan kebiasaan kite eg..NESTLE,KFC,MCD,DANONE,COCA-COLA dan byk lagi..bole check dekat
tapi ak taw memang payah kan nak buang,benda yg kite suke kan tmbh2 makanan tapi bole kan kurangkan sket2 then lame2 insyaallah da x nak makan da bnda2 ni..ak pun same..sedang meng'kuarantin'kan diri dari menjamah makanan2 ni...insyaallah dalam proses..
and actly lagi susah tgk org2 di sane yg semakin terseksa+menderita dgn kekejaman ZIONIS ISRAEL ni..

Subhanallah..Allah je yg taw macammane diorg rase sekarang..
same2 la kite mendoakan saudara2 kte di sana agar tenang dan terus bersemangat untuk berjuang mempertahankan Islam dan tanah tumpah org Islam..
ak harap kite di sini x leka+ x lalai dengan segala nikmat yg Allah bg ni..sentiasa istikhamah untuk bersyukur kpdNya..
perjuangan kta belum selesai!perjuangan kta bukan shja untuk membebaskan PALESTIN dari cengkaman ISRAEL,malah lagi besar daripada itu,iaitu membangkitkan ISLAM semula..seperti yg kta ketahui Islam pernah menjajah 2/3 dunia satu ketika dlu..kini,hanya tinggal sejarah dan adakah
kita yang akan mengulangi sejarah itu?
atau hanya melihat kebangkitan Islam tanpa membantu??
renung2kanlah..