belum cukup sabar?

                                     Bismillahirahmanirrahim

tibe2 teringat nak sharing 'hal' neh
SABAR!
nk tulis senang jek,nk cakap pn senang!tpi nk buat?aiyo!manyak ssh wooo
'bibir mudah mengucap sabar,tapi hatilah yg remuk menderita'

hurm situasi ini berlaku di rumah semasa cuti baru2 ini =D
haish mcm2 benda actually terjadi
tapi nk dipendekkan cerite
SABAR dengan adik2 sedara.Dengar mcm 'remeh' je kan
tapi,Ya Rabbi budak2 kecik neh punye perangai,mengalahkan PM!
'busy' memanjang!
busy melukis2 la,kaco sy di dapur(phewit!),kaco atok diorg nak tdo,kaco slh sorg nk tdo
dan yg paling penting,kaco sy time nak UO!hahahah 
maap le bebyk ye usratiku terchenta! n kak Dina
sebab mmg mcm2 'bunyik' telah 'dihasilkan' pada mlm itu...=D

hurm,xkesah la tuh sume
tapi ade satu ari tuh sy cam tibe2 jek 'tinggi sore' ngan budak2 kecikdi bawah ini

Intan,Mawi,Karina(femes r korg pasneh..=D)

bukan sebab ape pun,sebab xtahan ngan karenah diorg..hehehhe
da la tgh puasa time tuh!~!
huhuhu..xde la 'tinggi' mane pon..
tapi garang gak r sy ngn diorg neh actly!hahaha
smpi adik sy lak tegor sy...ngeee
"kak,kan akk ngah puase hari neh,x baek la marah2"
erk!terdiam dan terkedu seketika!
Syaitan2 kat mesti sebelah da bersorak2 da!haish!
terus sy beristigfar!astagfirullahala'dzim~
btw,thanks Koyi for reminding me! ^_^ 

dan sy terjumpe ini

"Imam al-Ghazali berkata, “Bahwa sabar itu ada dua; pertama bersifat badani (fisik), seperti menanggung beban dengan badan, berupa pukulan yang berat atau sakit yang kronis. Yang kedua adalah al-shabru al-Nafsi (kesabaran moral) dari syahwat-syahwat naluri dan tuntutan-tuntutan hawa nafsu"
ble bce detail di sini

Memang tarbiyah SABAR sy masih belum cukup.Ya Allah,Ya Rahman
kuatkan ak,kuatkan ak,kuatkan ak ya Allah!
untuk terus ber'mujahadatun linafsihi' (melawan nafsu) dari 
sifat2 mazmumah seperti marah dan kurang sabar ini. 
kdg2 pk,benda2 kecik cmni pn xdpt nak settle lagik.
Tapi sy taw,ape yg Dia bg time tuh,itu yg tbaek buat sy.
terbaek buat sy belajar,muhasabah dan berubah!
ape2 pn,semoga sy terus kuat dan thabat untuk agama Allah ini!
 dan sesungguhnya sy taw SABAR itu ssh 
TAPI Allah da janji nak bagi ape, kalo sy dapat BERSABAR?

"kecuali ORANG2 YG SABAR dan mengerjakan kebajikan,
mereka memperoleh AMPUNAN DAN PAHALA YG BESAR" 
11:11

"Sungguh pada hari ini Aku MEMBERI BALASAN KEPADA MEREKA,KARENA KESABARAN mereka;sungguh mereka itulah ORANG-ORANG YG MEMPEROLEH KEMENANGAN"
23:111

Amin Ya Rabbal Alamin~ 

gambar sekadar hiasan




6 comments:

  1. kita Says:

    salam...

    ikin^^

    bila baca entry ikin ni, tercari-cari, cuba mengimbau kembali kesabaran yang paling bermakna dalam hidup ni...
    namun subhanallah...Allah mengingatkan sesuatu yang lain...
    sesuatu yang lebih bermakna...
    ALLAH ingatkan DIA...
    DIA lah yang MAHA PENYABAR terhadap kita, hamba-hamba yang seringkali lupa padaNYA...
    terasa kerdilnya diri...masih belum mampu untuk benar-benar sabar atas dugaan yang bukanlah susah berbanding junjungan mulia rasulullah s.a.w...

    ayat-ayat Allah itu pun sudah cukup membuktikan Allah YANG MAHA PENYABAR...dia meminta kita untuk mempersembahkan sesuatu yang telah pun dia sediakan...SABAR DI HATI^^
    indahkan ALLAH???
    tersangat ingin menjadi semulia-mulia yang diri ini mampu, hanya untuk dipersembahkan padaNYA...i'Allah...

    usaha yuk^^

    p/s : MAWI!!phewitt...ikin, jadikan dia ustaz MAWI eh..yang gagah luarnya bak syuhada di medan perang dan kuat dalamannya bak ahli sufi yang khusyuk beribadah...^^i'Allah...

    Posted on 22 Maret 2010 05.42  

    eKiN Says:

    huhuhu kita a.k.a missdande! jzkillah ats perkongsian anda!^_^ hurm its cabaran 4 me huhuh doakn ye miss~~~ mawi jd ustaz?heheeh IA! nakal dak neh..=D

    Posted on 25 Maret 2010 03.39  

    Anonim Says:

    kin...
    saya dtg. baca ni...

    SABAR ibu kunci segala
    ;D
    -skudai-

    Posted on 26 Maret 2010 07.41  

    eKiN Says:

    thax cik skudai!=)

    Posted on 27 Maret 2010 17.36  

    muharrikdaie Says:

    Nak belajar jadi sabar kena banyak buat kerja dakwah ...

    Insyaalah

    TQ kerana ziarah blog saya.

    Bro MD

    Posted on 27 Maret 2010 20.47  

    eKiN Says:

    jazakallah to bro MD~~~

    Posted on 31 Maret 2010 04.29